28 de febrer 2013

EXPOSICIÓ DE TREBALLS DE RECERCA 2012-13

Demà divendres inaugurem l'exposició de Treballs de Recerca de Batxillerat.
Aquest any estrenem sala. Us esperem a la Sala Multiús del Teatre Auditori Casal de Riudoms a les 19h.
 

27 de febrer 2013

RECUPERACIONS PENDENTS ESO

Ja podeu consultar a la pàgina web el calendari/Horari de recuperacions per a tots aquells que tinguin pedents assignatures d'ESO:
http://www.institutjoanguinjoan.com/#!__eso

XERRADA MATERIALS SUPERCONDUCTORS I SOSTENIBILITAT

El passat dilluns 25, els alumnes de 1r i 2n de batxillerat cientific i tecnològic  del nostre centre van poder gaudir d'una xerrada sobre materials Superconductors i sostenibilitat. El conferenciant  va ser el professor Francesc Díaz del Departament Química Física i Inorgànica de la Universitat Rovira i Virgili.
El tema tractat era pràcticament desconegut per a nosaltres, però ben aviat vam començar a entendre els conceptes bàsics i la importància d'aquests materials.
La conferència es va arrodonir amb un audiovisual i, sobretot, amb un experiment molt impressionant en el que vam aconseguir fer levitar una petita placa de material superconductor.
Podem dir , doncs, que l'hora ens va passar volant!!

QUÍMICA VERDA

El dimarts 26, la professora Núria Fontanals del Dep. de Química Analítica i Química Orgànica de la Universitat Rovira i Virgili va venir al nostre centre per tal de donar una conferència a tots els alumnes de 1r de batxillerat i als de 2n de la modalitat del científic i tecnològic.
El tema principal era la importància de la Química en la nostra vida quotidiana així com intentar reduir els impactes que la mateixa provoca en el nostre medi mitjançant els princis de la Química verda com són l'elaboració de bioproductes amb diferents aplicacions.

ESTADA DELS PARTICIPANTS DEL COMÈNIUS

Participants del Comènius el dissabte a Tarragona

Gràcies a tots els que heu fet possible que l’estada dels professors i alumnes del Comènius del nostre centre hagi estat gairebé perfecta...tret del fred que hem passat!!!!

El diumenge van estar de visita a Barcelona



                     

Properament us anirem informant amb tot detall de l’estada!

22 de febrer 2013

ARRIBEN ELS PRIMERS PARTICIPANTS DEL COMÈNIUS A CASA NOSTRA!!


Comencen a arribar els professors i alumnes que participaran de les activitats del comènius “Maths as Play” al nostre institut. Aquí hi tenim els representants d’Alemanya i Anglaterra. Aquest cap de setmana visitaran Tarragona i Barcelona, conjuntament amb els participants de Letònia, Bulgària, Romania, França i Turquia.
Esperem que no passin massa fred!!!

20 de febrer 2013

BASES DEL II CONCURS DE FOTOGRAFIA

Ja teniu penjades a la pàgina web les bases del II Concurs de Fotografia del INS Joan Guinjoan que organitzen els responsables de la biblioteca del centre. En aquesta ocasió el tema triat és el de "El nostre poble". 
A continuació us facilitem l'enllaç d'on podeu descarregar aquestes bases i us animem a participar i a què ens doneu a conèixer el vostre poble a través dels vostres ulls.

13 de febrer 2013

ADOPTATS DOS POLLETS ABANDONATS AL PARC DE LA CIUTADELLA!

Just abans de la visita al Parlament del dimarts dia 12 de febrer els alumnes van trobar en els jardins del davant dos pollets abandonats en una capsa.
La Cel Bonet els va recollir i entre tots els van donar pa i aigua. Van estar al Parlament, on el conserge els va posar en una capsa amb forats i encenalls a terra, i també al Museu d’Història de Catalunya, vora un radiador, al costat de les noies de recepció.
Es diuen PULCINO I CHICKEN LITTLE i, com veieu, fan molt de goig!

SORTIDA A BARCELONA DE 3r D'ESO

El dimarts 12 de febrer els alumnes de 3r d’ESO vàrem anar a Barcelona per treballar “in situ” l’urbanisme de la ciutat. Vam començar a l’Eixample, a l’alçada de la Pedrera, caminant fins a la Plaça de Catalunya, on vàrem esmorzar. Després vam veure les restes de la Barcino romana –muralles- fins a la Plaça de St Jaume. També la part gòtica, amb el claustre de la catedral, barri gòtic i Santa Maria del Mar. Vam continuar pel Born fins al Parc de la Ciutadella, on teníem visita guiada al Parlament.

Després van anar cap al Maremàgnum, a dinar.
Per la tarda vam visitar el Museu d’Història de Catalunya i, abans de marxar, vam poder admirar al Caixafòrum una exposició d’objectes de l’antiga Mesopotàmia procedents de fons diversos.
En la nostra opinió, la sortida va ser força profitosa, tant en continguts com pels amics. Les profes ens van aguantar tot el dia, i també als pollets. Gràcies per l’experiència!!

Glòria – Anna V. – Aaron – Sergi - Carlota



CONFERÈNCIA SOBRE MEDIACIÓ

Aquest dilluns de Carnestoltes, els alumnes de 1r de Batxillerat han assistit a una conferència de la periodista Elena Domingo Basora, exalumna del nostre institut, intitulada La mediació intercultural: una eina per a la convivència.
En la seva intervenció, l'Elena ha desenvolupat el contingut d'un article de la seva autoria que el passat 2012 va ser escollit per la prestigiosa revista Serra d'Or en la "Crida als escriptors joves".
L'activitat, pels vincles de la conferenciant amb el centre i per l'interès i el tractament del tema, va ser molt ben rebuda pels assistents.
Des d'aquestes línies, volem manifestar públic agraïment a l'Elena per la seva bona disposició envers l'institut i per dedicar esforços a un tema tan important en la nostra societat com és la mediació.


12 de febrer 2013

ENVÀS ON VAS?

Per Carnestoltes, ALGUNES ALUMNES del Joan Guinjoan s’han afegit a la campanya institucional per promoure el reciclatge (encara que estem tots una mica cansats de la cançoneta). Felicitem les noies per la iniciativa perquè, a més, estaven totes tres molt guapes! Cal remarcar l’alt nivell educatiu que han rebut al nostre centre ja que han posat correctament l’accent a envàs.

10 de febrer 2013

PROVES PER A L'OBTENCIÓ DEL GRADUAT PER A ALUMNES MAJORS DE 16 ANYS

L’alumnat que no hagi obtingut el graduat d’ESO en finalitzar l’etapa durant el mes de març es pot presentar a les proves que organitzen els centres educatius.


Requisits:
-       Tenir 18 anys o complir-los dins l’any natural en què es fan les proves. Aquesta edat es pot rebaixar als 16 en cas que l’alumne tingui un contracte de treball.


-        No tenir més de cinc matèries pendents.


-        Haver finalitzat l’ESO durant un dels dos cursos anteriors.


Cal fer la inscripció a secretaria del centre durant la primera quinzena del mes de febrer.
Al tauler d’anuncis es publicarà el calendari de les proves, així com els continguts i els criteris d’avaluació. Les qualificacions també es faran publiques un cop s’hagi celebrat la junta d’avaluació.
http://www20.gencat.cat/portal/site/ensenyament/menuitem.e79d96e9bc498691c65d3082b0c0e1a0/?vgnextoid=e3c7920b4d195210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=e3c7920b4d195210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

06 de febrer 2013

INTERESSANT ARTICLE SOBRE EL RECENT LLIBRE DE JOAN GUINJOAN

En el següent enllaç podeu llegir un interessant article d'opinió sobre la presentació del llibre "Joan Guinjoan, íntim" i el seu contingut. L'autor de l'article publicat el passat dia 4 de febrer en El Punt Avui és Xavier Garcia Pujades i ha estat la pròpia autora del llibre, M. Eugènia Perea, la que ens ha fet arribar l'enllaç.

PARTICIPACIÓ EN LA FIRST LEGO LEAGUE

Els alumnes del crèdit de tecnologia de 4t participen a la competició de: “First Lego League Senior Competition”,  al Tecnoparc de Reus.

Aquest dissabte, 2 de febrer, els alumnes de 4t de Tecnologia van participar a la competició First Lego League Senior Competition  amb 15 instituts més de la comarca, al Tecnoparc de Reus. Al mes d’octubre ens van proposar de participar-hi i de seguida vam acceptar el repte de posar-nos les piles i anar per feina.   
La temàtica de la competició estava relacionada amb la gent gran. Nosaltres anomenàvem de forma simpàtica “avis” als sèniors. També és interessant de saber els tres aspectes en què es basava el projecte:
Valors
La vivència personal fonamental que hem adquirit durant aquest temps ha estat l’hàbit de treballar en equip. Ha estat imprescindible organitzar-nos, col·laborar, escoltar, ajudar, desenvolupar  uns aspectes que impliquen la paciència, la perseverança i la constància. Hem hagut de repetir moltes vegades les tasques programades i anar-les modificant per aconseguir que el robot realitzés un moviment determinat, com per exemple acostar unes plantetes al jardí, escollir el medicament adequat o engegar una videoconferència... tot en un model de joguina i de Lego, és clar). Per tant, això s´havia d’explicar en format pòster i exposar-ho al tribunal.
Projecte científic
A banda de la programació del robot, calia apropar-nos al “món dels avis”. Havíem de saber quin són els seus principals obstacles i limitacions que els impedeixen ser més autònoms i independents. Calia conèixer què els podia ajudar a estar més intercomunicats i a esdevenir més lliures. Un cop fetes les reflexions i havent posat en comú quin podia ser el nostre objectiu, vam decidir dissenyar un web, conscients que la majoria de gent gran no disposa d’accés a internet i, en canvi, sí que té limitacions visuals, auditives i motrius. Aquest web no és una allau d´informació atapeïda ni està farcit de lletra petita, sinó que és un espai on es  concentra la informació imprescindible i que els pot ser més útil: serveis mèdics, informació sobre els transports, serveis de culte, entreteniment, entitats lúdiques i culturals...(CERAP, Llar de Jubilats, El Casal...) del municipi. Tot explicat de manera clara i precisa: imatges explícites, lletra gran i un bon espai d´àudio, que explica tot el contingut.
La podeu consultar a :

Competició del robot
Aquesta és la part més divertida i també la que ens aporta més feina. Es tracta de programar el robot per tal que executi unes missions, com per exemple: empènyer el gosset que porta el telèfon a la boca, acostar la cadira a la taula, jugar a bitlles tirant la pilota, etc.
La demostració s’havia de fer a l´escenari de l´auditori, amb només dos membres de l’equip i amb un temps limitat de 2 minuts i 30 segons. La resta del grup animava des de les butaques i seguia, amb el públic, què passava en cada taula a través d’uns gran pantalles que s’hi havien instal·lat.
Ara que ja tenim més experiència, esperem tornar-hi el proper curs!
Elena Baró


ACORD DE CORESPONSABILITAT AMB EL DEPARTAMENT D'ENSENYAMENT

Aquest 1 de febrer s'ha signat l'Acord de Coresponsabilitat entre el Departament d'Ensenyament, representat per la Directora dels Serveis Terirtorials a Tarragona Àngels González, i el Institut Joan Guinjoan per a l' aplicació del projecte educatiu durant el present curs.
El Departament d’Ensenyament impulsa i prioritza els acords de coresponsabilitat amb els centres educatius, amb la finalitat de:
- potenciar l'autonomia dels centres
- donar suport als objectius del projecte de direcció
- fomentar el lideratge fort i distribuït de la direcció i de l'equip directiu
Aquests acords es signen amb centres que desenvolupen estratègies orientades a assegurar l'equitat i a millorar els resultats educatius en entorns de característiques socioeconòmiques i culturals desafavorides o singulars, així com a prevenir l'abandonament primerenc de l'educació i la formació. També amb aquells centres que desenvolupen projectes d'excel·lència educativa que aporten experiències de qualitat al sistema educatiu. 

Per al seu desenvolupament el centre tindrà un/a coordinador/a amb responsabilitats addicionals i el professorat rebrà el reconeixement de mèrits per la seva participació.

14 i 15 de febrer 2013 proves d’avaluació de 4t d’ESO


Què són aquestes proves?
Són proves d’ avaluació externa de caràcter formatiu i orientador,  una eina al servei dels centres, del professorat i de l'alumnat per impulsar la millora global del sistema educatiu català.
L’objectiu és que el centre educatiu obtingui informació sobre el procés d'aprenentatge de l’alumnat. Els resultats, juntament amb els de les altres avaluacions, serviran perquè el professorat valori si s’han assolit els objectius de l'etapa. També serviran perquè es puguin corregir o millorar les actuacions educatives.
Les fan tot l'alumnat de quart d'ESO de Catalunya. Poden haver-hi exempcions totals o parcials, degudament justificades (alumnat nouvingut amb un coneixement insuficient de les llengües de la prova, alumnat amb necessitats educatives especials...).

Les proves avaluen les competències i coneixements bàsics que ha d'haver adquirit l'alumnat al final de l'educació secundària obligatòria en competència comunicativa lingüística i en competència matemàtica.

La prova serà la mateixa per a tots els centres educatius d'educació secundària obligatòria de Catalunya.  Les proves seran:
  • Llengua catalana, comprensió lectora i expressió escrita.
  • Llengua castellana, comprensió lectora i expressió escrita.
  • Llengua estrangera, comprensió oral i lectora i expressió escrita.
  • Matemàtiques, calcul, relació, espai, forma, mesura i estadística.
Les proves es faran en cada centre educatiu els dies 14 i 15 de febrer  i serán corregides per professors externs.
Els resultats de les proves de tots els alumnes es comunicaran al centre educatiu. Les famílies rebran  la informació sobre els resultats abans d’acabar el curs. Les dades concretes de la prova de cada centre i de l’alumnat seran confidencials.
Els resultats es tindran en compte a l'hora de valorar si l’alumnat supera o no el curs o l'etapa, però no seran determinants. La decisió final correspon al centre educatiu.

Què avalua?
La prova de quart d'ESO de 2013 avalua:

- La competència matemàtica.
- La competència comunicativa lingüística en llengua catalana, llengua castellana i llengua estrangera (i aranès a la l'Aran).

1) La competència matemàtica consisteix en la capacitat de comprendre, utilitzar i relacionar els nombres, les informacions numèriques i els aspectes espacials de la realitat. Inclou les operacions bàsiques, els símbols i les formes d'expressió i de raonament matemàtic, problemes i situacions relacionats amb la vida quotidiana, el coneixement científic i social.

Blocs de continguts: numeració i càlcul; relacions i canvi; espai, forma i mesura; estadística i atzar.

Processos: reproducció (representacions simples; càlculs i procediments rutinaris; resolució de problemes senzills); connexió (comprensió i construcció de models simples; interpretació i resolució de problemes estàndard; ús de diversos mètodes ben definits); reflexió (formulació i resolució de problemes més complexos que impliquen reflexió, intuïció, generalització i interrelació de coneixements rellevants; ús de mètodes més complexos).

2) La competència comunicativa lingüística consisteix en la capacitat de comprendre i expressar textos i missatges de tipologia diversa, utilitzant la llengua com a vehicle de comunicació, obtenció d'informació i suport del coneixement.

En llengua catalana i castellana (i aranès) la prova mesura, de manera coordinada, les mateixes competències i amb els mateixos criteris. Es poden establir lligams amb altres matèries (ciències socials, ciències de la naturalesa...) a través de textos amb temàtica pròpia d’aquestes matèries.

Comprensió lectora: obtenció d’informació; interpretació de la informació; reflexió i valoració.

Expressió escrita: redacció (adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística).

En competència lingüística en llengua estrangera (anglès o francès) s'avalua:

Comprensió oral: obtenció d’informació i interpretació de la informació.

Comprensió escrita: obtenció d’informació i interpretació de la informació.

Expressió escrita: adequació i coherència, i correcció lingüística.

Com s'avalua?
D’acord amb el concepte de competència, la prova mesura en quin grau l’alumnat és capaç d’aplicar els seus coneixements, habilitats i actituds per resoldre problemes o situacions semblants als que haurà d’afrontar en la seva vida ciutadana, tant si continua estudiant com si s’integra en el món laboral.

Els resultats de la prova completen i enriqueixen les diferents fonts d'informació de què disposen els centres per identificar en cada alumne/a el seu grau d'assoliment de les competències i els coneixements bàsics i, si és el cas, els factors que poden condicionar el seu itinerari formatiu posterior.

La prova permetrà orientar l’alumnat i les famílies en l’elecció de les opcions a prendre un cop finalitzada l’educació obligatòria. Els resultats no seran, però, vinculants per avaluar les matèries de quart d’ESO ni per obtenir el graduat en Educació Secundària Obligatòria, decisions que corresponen al centre.

Per tal d’evitar la introducció de factors subjectius en la correcció, la gran majoria de les activitats i d’ítems de la prova són de resposta tancada d’elecció múltiple. En les activitats de resposta oberta, com la redacció en llengua catalana i castellana, es donaran als correctors i correctores unes normes específiques de correcció.


04 de febrer 2013

ORGANITZANT LA VISITA DEL PROJECTE COMENIUS



Continua al nostre centre el desenvolupament del Projecte Comenius Maths as Play tal com hem informat en diferents entrades en aquest mateix bloc. Ara li toca al nostre centre acollir els diferents membres que ens visitaran des d'altres centres d'arreu d'Europa. Les dates escollides són del 22 al 27 de febrer i esperem la visita d'uns quaranta participants (professors i alumnes) de països com Letònia, Alemanya, França, Anglaterra, Turquia i Romania.
La comissió organitzadora, amb el seu coordinador en Miquel Sánchez al davant, ha estat treballant en totes les qüestions relacionades amb aquest acolliment: trasllats, allotjaments, àpats, diferents visites, sessions de treball, etc.
Les diferents propostes han estat recollides en un tríptic que fa la funció de programa. En destaquen les visites programades a Reus, Tarragona i Barcelona i els actes realitzats a Riudoms.
Us anirem informant de les diferents novetats i del desenvolupament de la visita al llarg de les properes setmanes.

QUARTES OLIMPÍADES DE GEOLOGIA


Un total de disset alumnes del nostre centre (8 alumnes de quart d'ESO, 5 de 1r. de Batxillerat i 4 de 2n. de Batxillerat) van participar el passat divendres 1 de febrer en les proves de la demarcació de la Quarta Olimpíada de Geologia promoguda per la AEPECT. Aquesta activitat es va desenvolupar a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la URV a Tarragona i van participar un total de 10 centres amb més d'un centenar d'alumnes. Estem a l'espera de conéixer els resultats.



JORNADA PORTES OBERTES 2013