06 de febrer 2013

14 i 15 de febrer 2013 proves d’avaluació de 4t d’ESO


Què són aquestes proves?
Són proves d’ avaluació externa de caràcter formatiu i orientador,  una eina al servei dels centres, del professorat i de l'alumnat per impulsar la millora global del sistema educatiu català.
L’objectiu és que el centre educatiu obtingui informació sobre el procés d'aprenentatge de l’alumnat. Els resultats, juntament amb els de les altres avaluacions, serviran perquè el professorat valori si s’han assolit els objectius de l'etapa. També serviran perquè es puguin corregir o millorar les actuacions educatives.
Les fan tot l'alumnat de quart d'ESO de Catalunya. Poden haver-hi exempcions totals o parcials, degudament justificades (alumnat nouvingut amb un coneixement insuficient de les llengües de la prova, alumnat amb necessitats educatives especials...).

Les proves avaluen les competències i coneixements bàsics que ha d'haver adquirit l'alumnat al final de l'educació secundària obligatòria en competència comunicativa lingüística i en competència matemàtica.

La prova serà la mateixa per a tots els centres educatius d'educació secundària obligatòria de Catalunya.  Les proves seran:
  • Llengua catalana, comprensió lectora i expressió escrita.
  • Llengua castellana, comprensió lectora i expressió escrita.
  • Llengua estrangera, comprensió oral i lectora i expressió escrita.
  • Matemàtiques, calcul, relació, espai, forma, mesura i estadística.
Les proves es faran en cada centre educatiu els dies 14 i 15 de febrer  i serán corregides per professors externs.
Els resultats de les proves de tots els alumnes es comunicaran al centre educatiu. Les famílies rebran  la informació sobre els resultats abans d’acabar el curs. Les dades concretes de la prova de cada centre i de l’alumnat seran confidencials.
Els resultats es tindran en compte a l'hora de valorar si l’alumnat supera o no el curs o l'etapa, però no seran determinants. La decisió final correspon al centre educatiu.

Què avalua?
La prova de quart d'ESO de 2013 avalua:

- La competència matemàtica.
- La competència comunicativa lingüística en llengua catalana, llengua castellana i llengua estrangera (i aranès a la l'Aran).

1) La competència matemàtica consisteix en la capacitat de comprendre, utilitzar i relacionar els nombres, les informacions numèriques i els aspectes espacials de la realitat. Inclou les operacions bàsiques, els símbols i les formes d'expressió i de raonament matemàtic, problemes i situacions relacionats amb la vida quotidiana, el coneixement científic i social.

Blocs de continguts: numeració i càlcul; relacions i canvi; espai, forma i mesura; estadística i atzar.

Processos: reproducció (representacions simples; càlculs i procediments rutinaris; resolució de problemes senzills); connexió (comprensió i construcció de models simples; interpretació i resolució de problemes estàndard; ús de diversos mètodes ben definits); reflexió (formulació i resolució de problemes més complexos que impliquen reflexió, intuïció, generalització i interrelació de coneixements rellevants; ús de mètodes més complexos).

2) La competència comunicativa lingüística consisteix en la capacitat de comprendre i expressar textos i missatges de tipologia diversa, utilitzant la llengua com a vehicle de comunicació, obtenció d'informació i suport del coneixement.

En llengua catalana i castellana (i aranès) la prova mesura, de manera coordinada, les mateixes competències i amb els mateixos criteris. Es poden establir lligams amb altres matèries (ciències socials, ciències de la naturalesa...) a través de textos amb temàtica pròpia d’aquestes matèries.

Comprensió lectora: obtenció d’informació; interpretació de la informació; reflexió i valoració.

Expressió escrita: redacció (adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística).

En competència lingüística en llengua estrangera (anglès o francès) s'avalua:

Comprensió oral: obtenció d’informació i interpretació de la informació.

Comprensió escrita: obtenció d’informació i interpretació de la informació.

Expressió escrita: adequació i coherència, i correcció lingüística.

Com s'avalua?
D’acord amb el concepte de competència, la prova mesura en quin grau l’alumnat és capaç d’aplicar els seus coneixements, habilitats i actituds per resoldre problemes o situacions semblants als que haurà d’afrontar en la seva vida ciutadana, tant si continua estudiant com si s’integra en el món laboral.

Els resultats de la prova completen i enriqueixen les diferents fonts d'informació de què disposen els centres per identificar en cada alumne/a el seu grau d'assoliment de les competències i els coneixements bàsics i, si és el cas, els factors que poden condicionar el seu itinerari formatiu posterior.

La prova permetrà orientar l’alumnat i les famílies en l’elecció de les opcions a prendre un cop finalitzada l’educació obligatòria. Els resultats no seran, però, vinculants per avaluar les matèries de quart d’ESO ni per obtenir el graduat en Educació Secundària Obligatòria, decisions que corresponen al centre.

Per tal d’evitar la introducció de factors subjectius en la correcció, la gran majoria de les activitats i d’ítems de la prova són de resposta tancada d’elecció múltiple. En les activitats de resposta oberta, com la redacció en llengua catalana i castellana, es donaran als correctors i correctores unes normes específiques de correcció.