17 de maig 2016

Us heu preguntat mai com és ser un jove científic? Aquí us deixo un petit tast de la meva experiència

No sé si molts de vosaltres em coneixeu. Segur que ens hem creuat més d’una vegada per els passadissos de l’institut. Em dic Glòria Boqué i sóc alumna de 2n de Batxillerat; des de quart d’ESO que estic formant part del programa Joves i Ciència de La Fundació Catalunya- La Pedrera.

Aquest programa es va crear fa uns deu anys i reuneix 50 alumnes de tot Catalunya per desenvolupar projectes científics.

El perfil de candidat de Joves i Ciència no és el de típic alumne amb notes de 10. Busquen participants que sàpiguen esprémer al màxim cada oportunitat que se’ls ofereix. Són joves que presenten unes aptituds a l’hora d’entendre i aplicar conceptes diferent a la resta. Potser no són els més llestos, però són els que estan disposats a acceptar el repte de passar tres anys plens de ciència sense parar.

Fa tres anys em van seleccionar i vaig poder anar a MónNatura Pirineus. Allà vaig desenvolupar-hi un projecte d’astronomia: L’univers observable - Asteroides, exoplanetes i lents gravitacionals. Van ser dues setmanes de pura recerca científica de la mà d'investigadors de primera línia. El projecte va consistir en classes teòriques durant el dia i pràctiques observacionals durant la nit. Molt poques hores de son però moltes experiències com ara la descoberta d’un asteroide!!

Entre el primer i el segon any vaig haver d’escriure un article científic en anglès sobre un tema qualsevol que m’interessés. En el meu cas el vaig fer sobre les sondes estratosfèriques que s’utilitzen per mesurar les condicions climàtiques a molta distància de la superfície terrestre. D’aquest article en va ser tutor un dels professors que vaig tenir durant les estades i que també era professor de física a la Universitat de Barcelona. Gràcies a la bona qualificació d’aquest article vaig poder accedir a la segona fase i optar per anar a un centre de recerca.

El segon any vaig anar al Institute of Photonic Sciences (ICFO) situat a Castelldefels. Aquest centre és centra en la recerca de frontera, de base àmplia en diversos camps de les ciències fotòniques, des de les telecomunicacions òptiques fins a les biotecnologies, passant per les tècniques de detecció remota, els sensors, la informació quàntica i la fotònica industrial. Allà vaig poder realitzar tant la part pràctica del treball de recerca com l’estada a l’empresa.

El projecte que vaig desenvolupar s’anomenava See Moleculas and brighten-up moleculas. Aquesta vegada el projecte anava dirigit pel Prof. Dr. Niek van Hulst que és el cap del grup de recerca de les Molecular Nanophotonics. Després l’ICFO em va donar l’opció de presentar tot el que havia fet durant la meva estada en el Congrés de Fotònica per a Joves que es va fer el 20 de novembre del 2015. Allà em vaig tornar a retrobar amb el professor Niek van Hulst que va ser l’encarregat de donar-me el diploma certificant la meva assistència en el congrés.

Finalment arribem al tercer any, l’any del centre de recerca internacional. En el meu cas farà cosa d’un mes em van confirmar que havia estat seleccionada per anar a la universitat de Newcastle a Anglaterra. Allà hi faré un curs pràctic i teòric de química analítica.

Per últim afegir que durant aquests dos últims anys també he assistit, juntament amb en Guillem Vilar (alumne del centre), a les classes del programa Talent Jove que ofereix la Universitat Rovira i Virgili per completar les assignatures de física i matemàtiques a nivell de Batxillerat Internacional.

Doncs aquesta ha sigut fins ara la meva experiència en el món de la ciència. Espero no haver-vos avorrit massa. Ens veiem aviat!

Glòria Boqué