20 de maig 2016

Optatives de 4rt d'ESO

BIOLOGIA I GEOLOGIA
  
L’optativa Biologia i Geologia de 4t ESO pretén aprofundir en els coneixements sobre la matèria de Ciències Naturals ja iniciats a 1r de l’ESO.
És una assignatura necessària per cursar , posteriorment, el Batxillerat Científic i d’altres modalitats on també pot ser necessària pels coneixements que aporta.
Els continguts que s’imparteixen són:

*La cèl·lula, unitat de vida
*L’herència biològica
*L’evolució
*Ecosistemes
*La Terra i la seva estructura interna
*La Tectònica de Plaques
*La història de la vida a la Terra

Dins dels objectius fonamentals de l’assignatura es troben:
  • Iniciació al treball científic
  • Relacionar fets científics amb la vida quotidiana
  • Cercar i seleccionar informació científica
  • Analitzar críticament qüestions científiques controvertides
  • Preparar als alumnes com a participants en la societat actual amb gran desenvolupament científic i tecnològic.
  

CIÈNCIES APLICADES A L’ACTIVITAT PROFESSIONAL

L’optativa Ciències aplicades a l’activitat professional permet l’adquisició de coneixements bàsics en tècniques experimentals en l’àrea científica així com aconseguir la disciplina  necessària en el  treball al laboratori.

El seu objectiu és proporcionar als alumnes orientacions sobre mètodes pràctics en ciència i la seva aplicació a nivell professional i del medi ambient.
  
Els continguts previstos són els següents:

  • Tècniques bàsiques de laboratori
  • Ciència i medi ambient
  • Recerca, desenvolupament i innovació.
Aquesta matèria optativa és bàsica per l’estudi de certes famílies professionals com són: Agrària, Sanitària, Química , Indústries Agroalimentàries, etc. Tanmateix també es recomanable , pel seu caràcter pràctic, per alumnes que volen cursar Batxillerat en l’opció científica i tecnològica.


MÚSICA
 L’optativa de música està destinada a aquells alumnes que triïn el batxillerat humanístic-social o bé un CFGM.
L’objectiu és conèixer diferents tipus i estils de música, així com música de cultures diferents. També aprofundir en aspectes ja treballats en altres cursos, fer conèixer repertori de música simfònica, d’òpera i sarsuela, música de banda i música tradicional. En el camp de la música moderna es treballaran peces de formacions anglosaxones importants, amb enregistraments de concerts en directe, repertori de twist, la Nova Cançó Catalana, Bossa Nova, música de cinema i teatre musical.

INFORMÀTICA 

 - Disseny assistit amb ordinador (CAD) treball amb 2 dimensions i 3 dimensions.  
-  Impressora 3D: Configuració i fabricació a,b la impressora 3D
- Maquinari (Hardwarwe) dels PCS: Diferents components dels pcs
 - Xarxes informàtiques: explicació i muntatge de les parts d’una xarxa LAN
- Programari d’Àudio: editar i gestionar fitxersmusicals
- Tractament de la imatge: editar i gestionar les imatges

 4MO2.- INFORMÀTICA-REVISTA

Aquest crèdit va dirigit als alumnes de 4rt social-humanístic que vulguin aprendre programari informàtic necessari per desenvolupar el projecte de la revista La Mòbila:

Programari:
Gimp com a editor d’imatges.
Google drive com editor de text i compartir tasques.
Wix com editor de webs
Scribus per maquetar .
Cada alumne és membre de l’equip de redacció, per la qual cosa es valora la seva implicació, autonomia, aportació d’idees i responsabilitat.
Entre tots els membres de l’equip redactor es decideixen les notícies i el format que faran possible la Mòbila .
Es procura que cada alumne gestioni la seva notícia; cerca d’informació, preguntes, redacció, correcció i millora,  imatges i la seva posterior maquetació.

 VISUAL I PLÀSTICA    
 
OP   MOD 1
L'assignatura de visual i plàstica imparteix unitats didàctiques de dibuix tècnic, la primera meitat de curs, de septembre a gener. La segona meitat imparteix  unitats de dibuix artístic, de gener a maig.

OP  MOD 3
L' assignatura de visual i plàstica imparteix unitats didàctiques de dibuix tècnic,el primer trimestre , i unitats  de dibuix artístic ,el segon i tercer trimestre.

TECNOLOGIA  4MO1

 Aquest crèdit va dirigit als alumnes motivats en fer un batxillerat tecnològic.
Contingut:
L’habitatge:  Disseny de l’habitatge  realitzant plànols a escala i en 3D utilitzant Sketchup , instal·lacions elèctriques,  de calefacció i refrigeració, d’aigua freda i calenta.  Habitatge eficient energèticament i aspectes d’automatització (Domòtica)
Electricitat: Estudi dels circuits de corrent continu, disseny de circuits (ex: dissenyar el circuit elèctric de la casa bioclimàtica)  i càlculs de magnituds elèctriques.
Electrònica digital i analògica: Estudi dels components (LED´s, díodes, resistències, transistors, sensors de temperatura, de llum…) i disseny de circuits (ex: obrir el llum del jardí quan es fa fosc). Disseny de circuits amb portes lògiques per automatitzar processos més complexes.
Pneumàtica:  Els circuits pneumàtics s’activen per aire comprimit. Coneixerem els seus components principals, dissenyarem circuits. Farem pràctiques amb simulador.
Robòtica: Utilitzarem el robot Lego. El construirem i programarem per tal  de realitzar tasques concretes.

TECNOLOGIA 4MO3

Aquest crèdit va dirigit als alumnes motivats en fer CFGM.
Contingut:
  • L’habitatge: Disseny de l’habitatge realitzant plànols a escala, instal·lacions elèctriques, de calefacció i refrigeració, d’aigua freda i calenta. Habitatge eficient energèticament i aspectes d’automatització (Domòtica).
  • Electricitat: Estudi dels circuits de corrent continu, disseny de circuits (ex: dissenyar el circuit elèctric de la casa bioclimàtica) i càlculs de magnituds elèctriques.
  • Electrònica digital i analògica: Estudi dels components (LED´s, díodes, resistències, transistors, sensors de temperatura, de llum…) i disseny de circuits (ex: obrir el llum del jardí quan es fa fosc).
  • Pneumàtica: Els circuits pneumàtics s’activen per aire comprimit. Coneixerem els seus components principals, interpretarem circuits.
De cada apartat anterior es fa un treball pràctic, en grup i/o individual,  d’aplicació dels coneixements adquirits.

FISICA i QUIMICA

La assignatura de Física i química a  quart curs de ESO en el nostre centre és una optativa obligatòria  per tots els alumnes que volen fer el batxillerat científic.

La matèria de física i química té un caràcter formatiu i preparatori. El seu estudi ha de promoure en l’alumnat l’interès per cercar respostes científiques als interrogants que els planteja el contacte directe amb la naturalesa. Els estudiants han de poder establir relacions entre la física i química i l’entorn. Cal evidenciar la presencia de la física i de la química en contextos de tota mena.
El currículum de Física es centra en l'estudi dels principis que governen el moviment de les partícules i les ones, que han donat lloc a la física moderna. El contingut de Química se centra en el de la interpretació de propietats de les substàncies i dels seus canvis en funció de la teoria atomicomolecular.



LLATÍ

Aquesta assignatura té una doble vessant: en primer lloc la llengua llatina, i la seva evolució cap a les llengües romàniques, principalment el català i el castellà; i en segon lloc la cultura llatina: aquesta part es desenvolupa exclusivament a la classe d’ informàtica, amb jocs i divertiments i la creació de un blog personal

OBJECTIUS  

  • Conèixer les arrels i l’ evolució de la llengua llatina.
  • Explicar el parentiu entre las llengües, vinculades a un origen comú, comparant les seves estructures.
  • Comprendre els llatinismes incorporats a la llengua pròpia.
  • Conèixer l’etimologia  i el significat de les paraules.
  • Conèixer la cultura i la civilització llatina.

CONTINGUTS

1. El llatí, origen de les llengües romàniques
2. El lèxic: formació y composició
3. El sistema de la llengua llatina: elements lèxics.
4. Vies no lingüístiques de transmissió del món clàssic

  
FRANCÈS
L’optativa de francès a 4t és una continuïtat del que hem anat fent durant els tres cursos anteriors i que seguiran cursant el mateix grup d’alumnes que ho han fet de primer a tercer.
Durant aquest curs, a part de seguir treballant continguts gramaticals i de lèxic,  també es posarà accent pel que fa a la cultura i civilització: països francòfons arreu del món, gastronomia, festes, costums...
  
FILOSOFIA
La filosofia es caracteritza per la reflexió radical i crítica sobre els problemes fonamentals que afecten a l’ésser humà així com per l’interès per una comprensió aclaridora del món i de la vida que permeti la seva orientació. Seguint aquesta idea al llarg del curs reflexionarem al respecte dels problemes fonamentals que plantegen els diversos àmbits de la nostra realitat, com la ciència, l’ètica, l’antropologia o l’art.
Centrarem la nostra metodologia amb la idea “no s’aprèn filosofia sinó que s’aprèn a filosofar”, per tant, allò que guiarà la nostra pràctica serà la formulació de preguntes i problemes que puguin ser beneficiosos per desenvolupar l’adquisició d’hàbits que fomenten l’esperit crític així com determinades capacitats lligades tradicionalment a la reflexió filosòfica com ara el treball amb textos, idees i conceptes.